Přidat na Seznam.cz



Skanzen na kolejích končí. S Pantery z HK do Chlumce a Týniště

26. června 2024 9:25. /Autor ~ REDAKCE / # 4 MIN. / AKTUALITY, ŽELEZNICE

První z plánovaných 40 nových vlaků na hradecké hlavním nádraží / Foto: KHK

HRADEC KRÁLOVÉ – O tom, že vlakové soupravy na Hradecku, potažmo v celém kraji, patří mezi nejstarší v republice a po kolejích cestující vozí ještě ve 21. století skanzen, není nutné příliš vypisovat. Cestující s těmito obstarožními vlaky jezdí dnes a denně. Časy se ale začínají měnit k lepšímu. Na zdejší tratě vyjede 40 nových jednotek za čtyři miliardy korun.


Jediné spojení na úrovni je na trati z Jaroměře do Pardubic, kde již Pantery jezdí řadu let.


„Součástí nové smlouvy s Českými drahami z roku 2021 je i dohoda na obnovu 70 % vozového parku. Dlouhá léta náš kraj nepořizoval nové vlaky, a mám proto velkou radost, že dnes můžeme představit první ze 40 moderních jednotek, které budou během dvou let nasazeny na naše regionální linky. Budeme tak mít jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku,“ řekl hejtman Martin Červíček.


Cestování regionálními vlaky se v kvalitě vyrovná i se službami expresů


Součástí budou klimatizace, palubní Wi-Fi síť, zásuvky 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, velké prostory pro kočárky a jízdní kola, čtecí lampičky pro individuální osvětlení, sklopné stoly a audiovizuální informační systém.


„Představením a předáním prvního RegioPanteru pro Královéhradecký kraj startujeme největší výměnu vlaků v historii regionu. Letos zde uvedeme do provozu 7 elektrických vlaků, 16 motorových jednotek a v dalším roce k nim přibydou další RegioFoxy. V součtu to je 84 jednotlivých vozů, které cestujícím nabídnou přes 5 000 sedaček v moderních, klimatizovaných a bezbariérových vlacích s Wi-Fi nebo s možností dobíjet cestovní elektroniku. Pokud bychom v budoucnosti dali všechny nové vlaky za sebe, vytvořily by dvoukilometrovou soupravu dlouhou z královéhradeckého hlavního nádraží až na zastávku v Kuklenách,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.


„Příjezd sedmi nových jednotek RegioPanter do Královehradeckého kraje představuje významnou podporu železniční dopravy v regionu. Tyto jednotky ve dvou i třívozové konfiguraci jsou navrženy tak, aby cestujícím poskytly vyšší komfort i bezpečnost. RegioPantery se těší velké oblibě, jedná se o spolehlivé stroje, které jsou základem regionální železniční sítě nejen v mnoha částech České republiky, ale i v řadě evropských zemí,“ říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.


S Pantery do Chlumce a Týniště, s Foxy na sever kraje


České dráhy na tratích Královéhradeckého kraje letos nasadí do provozu tři dvouvozové a čtyři třívozové jednotky RegioPanter. Obsluhovat budou osobní spoje na tratích z krajské metropole do Chlumce nad Cidlinou a do Týniště nad Orlicí. Moderní vlaky nahradí klasické soupravy s lokomotivami a nepopulárními osobními vozy lidově přezdívané „Honeckery“ podle východoněmeckého vůdce, odkud byly vozy importované na začátku 90. let 20. století.


V letošním roce zamíří na tratě v kraji i další nový typ vlaků RegioFox. Takzvané Lišky obslouží neelektrifikované tratě a nahradí především motorové vozy z přelomu 60. a 70. let, kterým se někdy přezdívá podle původního nasazení jako „Vindobony“ nebo podle hydrodynamického přenosu výkonu jako „Hydra“, a dílem také motorové jednotky Regionova. V kraji bude jezdit 33 nových motorových jednotek.


RegioPantery budou operovat na tratích Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou a Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. S jejich nasazením se dříve hovořilo také případně až do Chocně či po elektrifikaci až do Solnice.


Dopravce a kraj se dohodli, že zkušební provoz bude v prvních týdnech probíhat na následujících vlacích.

Nasazení RegioPantera / Foto: Doprava KHK


RegioFoxy budou postupně přebírat provoz na tratích Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov, Hradec Králové – Letohrad, Choceň – Týniště nad Orlicí – Náchod – Hronov, Hradec Králové – Meziměstí – Broumov a Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou.

Nové vlaky v číslech

Třívozový RegioPanter řady 640.2 – počet jednotek v kraji: 4

kapacita 234 míst k sezení
délka 79,4 metrů
hmotnost 151 tun
max. rychlost 160 km/h
výkon 2 040 kW
napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
počet motorů – 6
počet podvozků – 6
počet dveří – 12

Dvouvozový RegioPanter řady 650.2 – počet jednotek v kraji: 3
kapacita 140 míst k sezení
délka 52,9 metrů
hmotnost 105 tun
max. rychlost 160 km/h
výkon 1 360 kW
napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
počet motorů – 4
počet podvozků – 4
počet dveří – 8

RegioFox řady 847 – počet jednotek v kraji: 33
kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček)
délka 44,4 metrů
hmotnost 83 tun
max. rychlost 120 km/h
výkon 750 kW
počet motorů – 2
přenos výkonu hydrodynamický
počet podvozků – 3
počet dveří – 4


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU






    Facebook

    X

    Instagram

    Threads

    16 662

    3 024

    2 612

    342


    #TWEETY

    ~PANORAMA

    @MENÍČKA



    Koncept studie Velkého náměstí