HRADEC KRÁLOVÉ – V Hradci začala fungovat penalizační funkce nového dopravního systému. Od 1. dubna se spustil monitoring průjezdu na červenou, od 1. května se v ostrém režimu objeví i radary. A kdo pojede 54 km/h a více, tomu možná přijde pokuta. A možná také ne, protože ne všechny radary budou v jednu chvíli zapnuty pro penalizační funkci.
„Od 1. dubna se spustila funkce monitoringu průjezdu na červenou, od 1. května začnou být přenášena data z měření rychlosti a začnou být zadokumentovávány přestupky při překročení povolené rychlosti z radarů. Pro některé řidiče, kteří mají těžkou nohu, budou následující období složitější. Tyto systémy nechceme pojmout jako doplňování veřejné kasy, chceme dát vědět veřejnosti, aby se včas na měření připravila,“ řekl náměstek primátorky Miroslav Hloušek, který má na starost oblast dopravy, ekonomiky a rozpočtu, městských organizací a sportu.
„Jestliže zákon ukládá jaká je technická odchylka při měření rychlosti, což je na 50 km/h rychlosti tři kilometry, přestupkem je, pokud pojedete rychlostí 54 km/h. Nějaké tolerance zákon nepopisuje,“ doplnil Hloušek s tím, že represivní funkce v inteligentním systému byla vytvořena na základě poptávky od komisí místní samosprávy a občanů.
U některých radarů, které jsou umístěny u základních škol, byla před jejich instalací povolena maximální rychlost 30 či 40 km/h, značení však bylo odstraněno, brzy by se sem mohlo opět vrátit.
Na úsecích u škol SNP a Malšova Lhota (zde byla dříve rychlost 30 km/h) a Úprkova (zde 40 km/h), si budou muset časem dávat řidiči pozor už na nižší rychlost než je klasická padesátka. Bude záležet na tom, jaké dopravní značení u škol ještě přibude.
„Jak požadují rodiče i vedení škol, budeme chtít třicítky před školy opět vrátit, povedeme o tom jednání,“ dodal Hloušek.
I když je inteligentní systém v Hradci nový, semafory jsou nové a křižovatky upravené, na jeho fungování si mnoho řidičů dosud nezvyklo a v nadsázce se ptají, kdy se do systému ta inteligence nainstaluje.
Dřívější verze byla lépe odhadnutelná. Řidič věděl, že když pojede po okruhu určitou rychlostí, na další křižovatce bude mít zelenou, dnes tomu tak není a systém se chová nepředvídatelně dle situace, někdy se pokusí o jakousi zelenou vlnu, jindy se zase popojíždí po červených a při dojezdu k další křižovatce, skočí opět červená. Občas se stávají i situace, kdy z vedlejší ulice stojí jedno vozidlo na semaforech, na hlavní se blíží k semaforům proud aut, ale systém pustí z vedlejší jeden vůz a celou kolonu zastaví.
Na některých křižovatkách se při odbočení doprava setkávají nově najednou auta i s chodci, což se dříve nedělo. Problémy ale nemají jen řidiči, i chodci při stisknutí tlačítka u přechodu, hlásí potíže při dlouhém čekání na zelenou či krátký interval při přejití.
Obecně je důležité dbát oproti předchozímu stavu zvýšené pozornosti, protože se fungování semaforů změnilo.
„Za ta léta v Hradci jsme si zvykli na takovou bezkonfliktní jízdu, kdysi normální semafory, červená, zelená, poté na mnoha křižovatkách přibylo odbočení doprava, chodci měli červenou, nyní na mnoha křižovatkách mají zase zelenou. Město by například ve zpravodaji Radnice mohlo ty křižovatky zmínit, hlavně třeba pro starší řidiče, kteří byli zvyklí na bezkonfliktní jízdu, že je to novinka, na kterou si mají dávat pozor, protože to přináší na křižovatkách nepříjemné věci,“ pronesl na zastupitelstvu zastupitel a bývalý primátor Zdeněk Fink.
Po Hradci jsou nyní tři různé měřící systémy: úsekové radary, stacionární radary pro okamžitou rychlost a detekce průjezdu na červenou.
ÚSEKOVÉ RADARY
Koutníkova ul. (Plotiště)
ul. Antonína Dvořáka (Pražské Předměstí sever)STACIONÁRNÍ RADARY
třída SNP u ZŠ (Slezské Předměstí)
Úprkova ul. u ZŠ (Malšovice)
Lhotecká ul. u ZŠ (Malšova Lhota)
Zborovská ul. u točny Podzámčí (Třebeš)
Pražská třída u kuklenského hřbitova (Kukleny)
Pouchovská ul. u ul. Pod Kopcem (Pouchov)PRŮJEZD NA ČERVENOU
křiž. Rašínova třída/Veverkova (Pražské Předměstí jih)
křiž. Pilnáčkova/Buzulucká/Okružní (Centrum/Slezské Předměstí)