Přidat na Seznam.cz



První vizualizace modernizace hlavního nádraží v Hradci

9. července 2024 18:51. /Autor ~ REDAKCE / # 2 MIN. / AKTUALITY, PROJEKTY, ŽELEZNICE

Budoucí podoba modernizace stanice Hradec Králové hlavní nádraží / Foto: Správa železnic

HRADEC KRÁLOVÉ – Královéhradecké hlavní nádraží čeká největší modernizace v jeho historii. Správa železnic hledá zhotovitele rozsáhlé přestavby, samotné práce by měly začít ještě letos. Nejvýznamnější stanice v kraji získá nové nástupiště, všechna stávající projdou celkovou rekonstrukcí. Jejím výsledkem bude bezbariérový přístup k vlakům.


Významným přínosem stavby bude také rozšíření silniční komunikace pod mostem na Gočárově třídě. Hotovo bude v roce 2030, předpokládané celkové náklady přesahují 12 miliard korun.


„Projekt modernizace a zdvoukolejnění železnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se přesouvá do druhého jmenovaného města. V závěru letošního roku se na tamním hlavním nádraží rozběhne jeho celková modernizace. Stavbaři vybudují nové nástupiště, ta stávající čeká renovace. Obnovou projdou také oba podchody, navíc se prodlouží až k novému nástupišti. Přístup k vlakům zajistí kromě schodiště také eskalátory a výtahy,“ uvedla Správa železnic.


Ve stanici dojde ke kompletní rekonstrukci kolejiště, rychlost vlaků se zvýší až na 80 km/h. Ke zvýšení bezpečnosti provozu přispěje instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS. V přednádražním prostoru se počítá s výstavbou dvou cyklověží a parkoviště P+R.


Projekt zahrnuje rovněž stavební úpravy přilehlých silničních komunikací. Stěžejní částí stavby bude rozšíření podjezdu pod železničním mostem přes Gočárovu třídu směrem na Kukleny. V nové podobě bude mít tři silniční pruhy a dva chodníky s cyklostezkami. Dále dojde ke zrušení přejezdů v ulici Na Důchodě, chodci budou místo toho využívat nový podchod.


„Předpokládané celkové investiční náklady stavby Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 2. stavba, zdvoukolejnění Opatovice nad Labem – Hradec Králové, 1. etapa ŽST Hradec Králové hl. n. dosahují výše 12 233 943 696 korun. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027,“ dodala Správa železnic.


Z videa je zřejmé nové zastřešení nástupiště 1A, vedle kterého stojí dvě cyklověže neboli biketowery. Vznikne nové čtvrté a zároveň i nejdelší nástupiště, kompletní přestavbou projdou i ostatní nástupiště. Přístup zajistí kromě schodiště i eskalátory a výtahy.


Na vizualizaci chybí Holubí dům, který čeká demolice, nově se zde vybuduje parkoviště P+R. Chybí i lávka do depa, která bude zbourána, místo ní se prodlouží jeden z podchodů. Kompletní přestavbou projde také kolejiště a zabezpečení stanice.


    SLEDUJTE NÁS I NA INSTAGRAMU