HRADEC KRÁLOVÉ – Dvoukolejka by nemusela z Pardubic končit pouze v Hradci, ale v budoucnu se podívat až do Jaroměře, alespoň takový je dlouhodobý plán rozvoje železnice v regionu. Další věcí je příprava druhé dvoukolejky z Velkého Oseku do Chocně, která se právě teď projektuje a měla by být alternativou pro přetížený hlavní koridor, kam se dnes některé vlaky už prakticky nevejdou.
V plánu SŽDC po dokončení druhé koleje z Opatovic do Hradce Králové je i výhledové zdvoukolejnění směrem na Jaroměř. Odtud už trať pokračuje dvěma směry, jedním jezdí rychlíky až do Liberce, druhým do Trutnova.
Odpadlo by tak složité křižování ve stanicích, provoz by mohl být daleko plynulejší, efektivnější a intervaly spojů mohou být kratší, pokud odpadne čekání na křižující se vlaky. Na dvoukolejnou trať se také kapacitně vejde více spojů.
Dvoukolejka do Jaroměře by v souvislosti se spojkou kolem Vysokova, která by umožnila přímé napojení Náchoda s Hradcem, přinesla i další možnosti zkapacitnění pro vlaky právě tímto směrem, které ideálně mohou pokračovat do Polska a třeba až na Wroclaw.
Při rekonstrukci severního zhlaví hradeckého hlavního nádraží se tak už bude počítat s budoucím pokračováním dvoukolejky k Jaroměři. Trať se tímto směrem táhne stále v nížině v délce přibližně 17 km. Jsou zde dvě stanice Předměřice nad Labem a Smiřice (odkud je odbočka na nevyužívanou trať do obce Hněvčeves, která se používá jen na speciální jízdy), dále pak tři zastávky Lochenice, Černožice a Semonice.
Při příležitosti budování dvoukolejky by například mohla vzniknout i zastávka mezi Plotištěm a Plácky, pokud by to bylo vyhodnoceno jako potřebné.
Nejdříve ale bude nutné dokončit dva aktuální úseky, ze Stéblové do Pardubic (tento úsek již má schválenou EIA) a z Opatovic do Hradce (EIA je ve schvalovacím procesu).
Více informací najdete na speciálních stránkách o těchto projektech.
DVOUKOLEJKA HK – PARDUBICE
SEVERNÍ KORIDOR VELKÝ OSEK – HK – CHOCEŇ