Cena výstavby: 3,8 mld. Kč (úsek HK ~ Opatovice n/L)
Realizace stavby: 2024 ~ 2030
Budoucí rychlost trati: 160 km/h (nyní 100 km/h)
Počet osobních vlaků během pracovního dne: 72
Nové zastávky: Opatovice n/L; HK-Březhrad; Stéblová-obec
Zrušené zastávky: Opatovice n/L
Součástí stavby: přestavba žst. Hradec Králové hlavní nádraží
Investor: Správa železnic (SŽ)
HODNOCENÍ
Již jsi hlasoval(a)!
STAV PROJEKTU
Úsek z Pardubic do Stéblové v realizaci, Hradec rozdělen na část hlavní nádraží a mimo
ZMĚNY NA ÚZEMÍ MĚSTA
Budou vybudována tři mimoúrovňová křížení – podchody v Honkově a Bezručově ulici, podjezd v ulici Kuklenská/Poděbradova a rozšíření kuklenského podjezdu o jeden pruh, což přispěje ke zlepšení propustnosti území. Dva současné přechody a jeden přejezd tak budou nahrazeny mimoúrovňovými kříženími.
V Březhradu vznikne nová železniční zastávka, klasický úrovňový přejezd zde zůstane zachován.
V rámci stavby této dvoukolejky dojde k přebudování stanice Hradec Králové hlavní nádraží, rekonstrukcí projdou vjezdová zhlaví do stanice, nové vedení kolejí, vznikne čtvrté nástupiště pro budoucí rozšířený provoz i z druhého koridoru od Prahy.
POPIS
První část dvoukolejky je již zprovozněna v úseku Opatovice nad Labem – Stéblová, došlo k úspoře zhruba dvou minut času. Nyní se připravují úseky Opatovice nad Labem – Hradec Králové a Stéblová – Pardubice. Dvoukolejka propojí obě města s cestovní rychlostí až 160 km/h. Velmi vytížená trať 031 tak získá větší přepravní kapacitu a o něco rychlejší a daleko atraktivnější spojení.
V souvislosti s výstavbou druhé koleje na území Hradce dojde v oblasti Pražského Předměstí k několika změnám, například se rozšíří podjezd na Kukleny o jeden pruh, u Farářství vznikne zbrusu nový podjezd namísto současného přejezdu a nové čtvrté nástupiště se vybuduje na hlavním nádraží, které projde velkou rekonstrukcí.
Trať 031 bude řízena dálkově ze stanoviště v Opatovicích nad Labem.
Zdvoukolejnění této trati má pro Hradec Králové klíčový železniční a dopravně-strategický význam s rychlým napojením na hlavní koridor. Již při stavění této trati se počítalo s jejím budoucím rozšířením o druhou kolej, to právě nastalo. Už dnes je výhodnější jet při cestě do Prahy vlakem do Pardubic a poté nastoupit na expres, než cestovat přes Velký Osek. Cesta je rychlejší až o 20 minut.
V podobném časovém období se počítá se zdvojkolejněním trati 020 v úseku Velký Osek – Hradec Králové – Choceň, jako severní alternativě k přetíženému koridoru.