POPIS
Sen, fikce nebo realita? Náš nápad tramvají Vás dle reakcí opravdu zaujal a tak jsme pro ně připravili speciální stránku, kde by se celý plán mohl připravit. Jelikož lidé v Hradci nejsou na tramvaje příliš zvyklí, je navržena taková varianta, aby se v co nejmenší míře s tramvajemi v automobilovém provozu potkávali. Zvažovali jsme několik variant a tato trasa vypadá jako nejefektivnější a nejsnáze proveditelná. Linka spojí nejlidnatější část Hradce s centrem v okolí nádraží, kde je po cestování na této trase největší poptávka. Linka s pracovním názvem „nula“ bude mít celkem 13 zastávek.
Začátek linky by byl mezi zastávkami Terminál HD a Hlavní nádraží vedle budovy ČEZ, zde by se trať mohla napojit i na železnici, v případě rozšíření linky. Možné je vést trať dále směrem k Věkoším a letišti po stávající trati či směrem do Kuklen. Zde by mohlo být případně i tramvajové DEPO.
Jelikož je třída S. K. Neumanna poměrně nová, bude lepší vést tramvajovou trať přes Haškovu ulici a Chelčického, kde by u bývalé tržnice byla zastávka Chelčického. Poté trať zamíří do prostoru na nám. 28. října, kde by měla být stejnojmenná zastávka. Následně po Břetislavově ulici na Gočárovu třídu, za kterou bude ve Vrchlického ulici zastávka Gočárova třída.
Následovat bude tramvajová trať touto ulicí směr Lipky. Trať posléze překročí Gočárův okruh a ve středovém pruhu Labské kotliny bude vedena až k soutoku, kde se oddělí a podél Sokolské ulice bude pokračovat kolem Fakultní nemocnice až ke křižovatce Mileta a dál u Zborovské. V tomto úseku pak budou zastávky Lipky, Labská kotlina – Obří akvárium, Fakultní nemocnice – UHK a Kampus UK – FN jih.
Zde zabočí směrem do Třebše, kolem ulice Na Potoce za Benešovou třídou až ke sportovní hale v Třebši, poblíž zastávky Štefánikova. V tomto úseku budou zastávky Třebeš – Poliklinika III a Za Benešovou třídou – Sport. hala Třebeš.
Odsud si to trať zamíří k Palachově ulici, zatočí směrem na Pod Strání a přes lesopark k Podzámčí do zastávky Pod Rozárkou – Podzámčí, což bude konečná zastávka. V tomto úseku budou ještě zastávky U lachtana – Palachovy VŠ koleje, Pod Strání a konečná Pod Rozárkou – Podzámčí. Kvůli malému prostoru nepůjde vybudovat točna, a to i v případě u terminálu, tramvaj tak bude zavedena jako obousměrná. Bude mít řízení jak na začátku, tak také na druhém konci tramvaje. Řidič přijede na konečnou, přejde tramvaj, najede na druhou kolej a bude pokračovat zpět po stejné trase.
Linka bude mít celkem 13 zastávek a jízdní doba trasy bude kolem 16 minut.
Obsluhovat by novou tramvajovou trať mělo zatím 5-7 tříčlánkových tramvají. Ve špičce se budou střídat 3-4 vozy. Hlavně z hlediska plynulosti a rychlosti provozu by mohlo jít o velmi přínosný projekt, jelikož jižní větev Gočárova okruhu je většinou ucpaná auty, kde stojí i MHD, tramvaje naopak pojedou po samostatném tělese a ušetří tak čas.
Cena výstavby tramvajové trati je odhadnuta na částce cca 2,2 mld. Kč bez DPH a je vypočítána z finančních prostředků na vybudování tramvajové tratě v jiných městech v ČR za kilometr trasy. Počítá se, že by většinu prostředků měla poskytnout z fondů Evropská unie, bez ní nebude moct být projekt pro nákladnost realizovatelný.
Už před 100 lety se uvažovalo, že po Hradci budou jezdit tramvaje. Je to vidět i na známém obrázku Pražského mostu, kde jsou položeny koleje. Po 100 a více letech tak tento nápad může ožít. Hradec se může stát po Praze, Brnu, Ostravě, Plzni, Liberci s Jabloncem, Olomouci, Mostu a Litvínovu, dalším městem s tramvajovým provozem.
Níže je znázorněna trasa projektu elektrické dráhy z roku 1911.